Často kladené otázky

S ČÍM VŠÍM MI MŮŽETE POMOCI?

Na to vám nejlépe odpoví STRÁNKA SE SLUŽBAMI.

 

Jsme kreativní studio specializující se na brand design pro (e-commerce) značky a vizuální vyprávění jejich příběhů s jedinečným citem pro ilustraci, která má výrazný, dané značce na míru ušitý styl. Měníme značky z obyčejných na zapamatovatelné za méně než 3 měsíce tak, aby se odlišily a zaujaly na první pohled. Spolupracujeme s klienty, kteří mají velké ambice výrazně růst, a poskytujeme jim kreativní podporu potřebnou k dosažení jejich ambiciózních cílů.

 

Díky silnému storytellingu a vizuálům pomůžeme vaší značce:

 

      • odlišit se na první pohled
      • vysvětlit zákazníkům co děláte a v čem jste unikátní
      • stát se zapamatovatelnou pro svou cílovou skupinou
      • získat charakteristický styl
      • a také pozornost
      • a zvýšit tak povědomí o značce
      • následně zvýšit samozřejmě i vaše tržby

 

 

Toho dosahujeme skrze top-notch kreslené a animované vizuály. Stavíme značkám celé vizuální identity od loga až po veškerou vizuální komunikaci. Do takových oblastí spadá kresbou protkaný:

 

      • logo design
      • vizuální identita značek
      • obalový design produktů
      • kreativa pro vizuální komunikaci (sociální sítě, newsletter, marketing obecně)
      • grafický design

 

 

Máme rádi vytvoření designu i pro dílčí imagové projekty, kampaně nebo microsity, které musí upoutat a vypadat skvěle. S tím souvisí vymýšlení řešení:

 

      • vydefinujeme si zadání
      • vymyslíme koncept řešení
      • sestavíme moodboard
      • … a rádi budeme i pokračovat v realizaci

 

 

Pilíř naší produkce je vytváření atraktivních vizuálů:

 

      • idea making a tvorba konceptů
      • brand / logo / obalový design
      • ilustrace
      • design maskotů
      • 2D/3D animovaná videa
      • AR kampaně
      • komiks
      • grafický design
      • storyboardy
      • concept art
      • UX/UI do videoher
      • videoherní design

 

 

JAK ZADAT ZAKÁZKU?

Zodpovíte-li nám pár otázek v úvodním e-mailu, mnohem rychleji se dostaneme z úvodních tanečků k odhadu ceny a k samotnému řešení:

 

      1. O co jde a čeho chcete dosáhnout?
      2. Do kdy se to má stát?
      3. K čemu to bude sloužit?
      4. Máte nějaké podklady, obrázky nebo kontext? Přiložte odkazy.
      5. Máme vědět ještě něco?

 

Pokud zadáváte složitější projekt, můžete začít shlédnutím tohoto našeho videa nebo pročtením článku – JAK ZADAT KREATIVNÍ PROJEKT. Alternativně začněte pomocí tohoto jednoduchého formuláře. Dál už projdeme procesem společně a zadání si sestavíme dohromady.

 

 

 

TVOŘÍTE, ALE JÁ TO POTŘEBUJI POMOCT VYMYSLET!

Vymyšlení řešení vašeho poblému a sestavení konceptu je pro nás denní chleba! Děláme především užitou tvorbu. Její výsledek musí po nasazení fungovat a splňovat účel. To vše bereme v potaz. Pokud nemáte markeťáka, art directora nebo jiného kreativce a sami si nejste jistí, jak má řešení vypadat, nezoufejte. Rádi pro Vás vymyslíme řešení nebo strategii. Ostatně je to požadavek většiny našich klientů. Na druhou stranu moc rádi pracujeme i na více autorských projektech, kde máme víc volnosti a naplňujeme vaši vizi.

 

 

 

JAK TO PROBÍHÁ?

Rychle a vizuálně vám na to odpoví tento krátký komiks, který jsme pro vás připravili – JAK PROBÍHÁ ZAKÁZKA? Vše se odvíjí od složitosti a rozsáhlosti projektu. Nicméně standardní projekt má vždy hodně podobný základní proces tvorby:

 

      1. Konzultace vaší potřeby + odhad ceny
      2. Briefovací call (proces pochopení vašeho problému)
      3. Sestavení kreativního zadání
      4. Závazná nabídka s kalkulací projektu
      5. Podepsání smlouvy nebo zakázkového listu a zaplacení zálohové faktury
      6. Sestavení 2-3 konceptů řešení, které prezentujeme vizuální formou (většinou jen u větších komplexních projektů)
      7. Výběr a případná úprava vítězného konceptu
      8. Sestavení scénáře (v případě komiksu nebo animovaného videa)
      9. Vytvoření návrhů a skic/storyboardů díla
      10. Odsouhlasení nebo zpětná vazba pro úpravy
      11. Iterace (dokud není klient spokojený)
      12. Finalizace díla a zaslání náhledů
      13. Zaplacení faktury
      14. Předání požadovaných výstupů přes zabezpečené cloudové úložiště.

 

V každé fázi je možné průběžné výstupy komentovat, abychom včas provedli úpravu k vaší spokojenosti. V základu poskytujeme 2 kola úprav v každé fázi. Z naší zkušenosti to ve většině případů zcela stačí. Pokud bude třeba provést více kol úprav nebo se změní v průběhu práce zadání, je možné, že se cena navýší dle hodinové sazby o tyto vícepráce. Každý typ projektu (ilustrace, vizuální identita, komiks, animovaný spot atp.) má trochu odlišné fáze, struktura zůstává však víceméně stejná. Tady pro představu příklad:

 

Zjednodušený proces tvorby maskota pro představu

 

 

 

 

Příklad celého procesu tvorby maskota

Příklad celého procesu tvorby animovaného spotu

 

 

 

KOLIK TO STOJÍ?

Protože neprodáváme rohlíky, ale tvoříme vždy originální kreativní díla, sestavení ceny je komplexní proces, který závisí na více faktorech. U drobnějších zakázek kompletní proces tvorby započítáváme již v ceně výroby díla. Nicméně u větších projektů a kampaní se cena sestává z nápadu a jeho rozpracování, celkové složitosti, výtvarného stylu, rozsahu zadání, licence (na základě požadovaného rozsahu užití) a v neposlední řadě i času, který máme na zpracování. V úvodní konverzaci se vám pokusíme dát hrubý odhad, po probrání detailů pak závaznou kalkulaci. Každopádně, pokud není vhodné pro váš projekt jiné nastavení, pracujeme zejména ve „fixed time, fixed price“ modelu.

 

Cenotvorba základních pilířů značky → cena se odvíjí od očekávaného rozsahu prací na značce. Příklad rozsahu (logo, identita, 5x etiketa, klíčový marketingový vizuál, aplikace do tisku, produktové video, grafický manuál) ↓ 

 

Vizuální vyprávění → naceňujeme složitost a případně licenci. Příklad 3 úrovní propracovanosti komiksu (styl, barva, detaily, obsah) ↓ 

 

 

 

CO JE TO LICENCE?

Jde o vymezení a převod majetkových autorských práv, bez kterých není možné vytvořené dílo legálně užít. Výše licenčního poplatku se odvíjí od rozsahu užití. Tím je zpravidla:

 

      • povaha licence (výhradní/nevýhradní)
      • doba trvání užití díla
      • územní užití díla / jazyk
      • rozsah užití díla (účel a marketingové touchopointy)
      • možnost dílo dále upravovat nebo spojovat s jinými díly
      • možnost dílo rozmnožovat (zpravidla fyzické kopie)
      • možnost postoupit licenci díla (přeprodej třetí osobě)

 

Často se klientům snažíme doporučit řešení, které šetří peníze koupením takového rozsahu licence pouze pro zamýšlený účel namísto neomezené licence, kterou ve většině případů nevyužijí. Rozsah licence lze kdykoli dokoupit dle potřeb.

 

 

 

JAK DLOUHO TO TRVÁ?

To vždy záleží na stylu, složitosti a kvantitě požadovaných výstupů. Velkou roli však hraje vaše zpětná vazba a počet iterací, které můžete mít. Roli jistě může hrát i vytíženost našeho studia, ale ve většině případů jsme schopni poskytnout i nějaké expresní řešení. Příkladem:

 

      • 60s ANIMOVANÉ VIDEO může trvat 6—8 týdnů
      • DESIGN MASKOTA může trvat 4—6 týdny
      • LOGO + VIZUÁLNÍ IDENTITA může trvat 4—12 týdnů

 

 

 

UMÍTE ZPRACOVAT VÍCE STYLŮ?

Nejen více lidí s různými rukopisy, ale také flexibilní ilustrátoři v našem studiu, se umí stylově přizpůsobit dle požadavků. Jsme schopni dodat od minimalistických ikon a ilustrací, přes cartoon, komiksové styly až po fotorealistické digitální malby, 3D designy a vizualizace generované pomocí AI. Podívejte se na některé styly, které nejčastěji děláme a rovnou si můžete vybrat. Problém pro nás není ani napodobit nebo navázat na jakýkoliv styl, ke kterému pošlete ukázku.

 

 

 

 

 

JAK VYBRAT STYL?

Někdy je výběr stylu otázka vkusu. Většinou však musí styl dávat smysl v kontextu projektu, značky, účelu a cílové skupiny, resp. diváka vizuálů. Pokud nemáte s tímto typem tvorby zkušenosti nebo si jen nejste jistí, rádi s vámi výběr stylu zkonzultujeme. Běžnou praxí je pro nás také výběr stylu navrhnout nebo sestavit styl na míru pro vaše potřeby tak, aby sloužil co nejlépe danému účelu. Naše portfolio je pestré a plné různých ukázek stylů. Nicméně pro základní představu můžete začít zde.

 

 

 

VYUŽÍVÁTE UMĚLOU INTELIGENCI (AI)?

Ano. Technologie nás baví a držíme krok s dobou. Umělou inteligenci využíváme celkem pravidelně pro různé činnosti a fáze procesu tvorby. Umíme i generovat vizuály prakticky v jakémkoli stylu. Nicméně je nutné říct, že AI generované obrázky nelze zatím použít na většinu typů projektů. Jde o několik důvodů proč je tato technologie pro reálné nasazení zatím problematická:

 

      1. Práva. Zásadní problém drtivé většiny nástrojů na generování (těch s nejlepšími výsledky). Vše, co vygenerujeme, můžeme poskytnout pouze bez veškerých práv k užívání. To, co vygenerujeme, není autorské dílo a nemůžeme vám zaručit, že užívání takové grafiky nebude pro vaše účely do budoucna problematické z hlediska copyrightu.
      2. Zapracovat vizuály do design systému identity nebo tvořit animovaná videa je u některých stylů prakticky nemožné s opravdu dobrými výsledky. AI nám zatím neumožňuje dobře pracovat s vrstvami, dělat vektory, a pracovat nedestruktivními metodami dostatečně efektivně tak, jak bychom potřebovali.
      3. Dosáhnout některých detailů (nejen vizuálních, ale technických) může být velice komplikované a nebo časově neefektivní. Někdy výstupy nedávají smysl, někdy to nevypadá dobře. Tady je vhodnější nakombinovat to s ruční tvorbou a dotáhnout pomocí postprocesu tradičně — to ale někdy může být složitější než vizuál udělat klasickou metodou „made by human“. Možná to pokrokv budoucnosti vyřeší. Ještě to tam ale nějakou dobu nebude v té rovině, kterou bychom si představovali.

 

Nicméně se s AI dá čarovat. Kombinovat s tím, co už dlouho umíme „postaru“. Obrovsky si usnadnit práci. Je to pro nás novinka. Pro klienty experiment. Je to challange. Ale rozhodně nás takové věci přitahují než odrazují!

 

 

 

POTŘEBUJI VEKTORY?

To je otázka. Vektory jsou důležité pro určité typy užití. Někdy je to implementace na web nebo do aplikace. Jindy to může být zase určitá velikost velkoformátových tisků nebo technologie výroby. Rádi s vámi toto zkonzultujeme. Vyrobit vektory pro nás není problém. Nicméne, vektory v ilustraci trvají pro některé styly zpracovat zpravidla delší dobu, jsou tudíž cenově náročnější, a proto se jim vyhneme, pokud to nebude nezbytně nutné. Pro některé komplexnější styly nejsou vektory vůbec vhdoné a technicky skoro nemožné.

 

 

 

A GRAFICKÝ DESIGN UMÍTE TAKÉ?

V tomto ohledu se považujeme za vizuální fullservis. Pokud pro vás budeme něco kreslit nebo animovat, určitě vše umíme zasadit do komplexního designového hávu. Ostatně tvoříme pro značky celé vizuální identity. Takže… ano!

 

 

 

JAK A S KÝM BUDU KOMUNIKOVAT?

U malých zakázek to není složité, jako u komplexnějších projektů, které zpracovává celý tým. Vy nikdy nemusíte komunikovat s týmem, ale jen s jedním styčným členem týmu. Při běžné poptávce e-mailem se vám bude věnovat kolega Viktor, který s vámi probere rozsah a náročnost projektu, dá cenový odhad nebo vypracuje kalkulaci. Dále si projekt přebere Michael a bude vaším styčným bodem s tvorbou, konzultantem a bojovníkem za co nejlepší výsledek. Podle typu projektu může alternativně zůstávat v produkci i jiný člen týmu.

 

 

 

CO KDYŽ V PRŮBĚHU PRÁCE POTŘEBUJI ZMĚNIT NEBO UPRAVIT ZADÁNÍ?

Náš zákazník náš pán. Jen mějte na paměti, že pokud se změní zásadně zadání nebo přibude rozsah prací ve chvíli, kdy je produkce rozběhnutá, bude třeba počítat s vícepracemi. O těch se vždy dozvíte dopředu a budete znát odhad jejich výše, abyste si vše mohli v klidu rozmyslet. Na začátku většinou nastavujeme počet kol úprav pro daný rozpočet a tím se také řídíme. Většinou můžete počítat s tím, že každá fáze tvorby (storyboard, skica, tvorba grafiky, kreslení, animování) má 1-2 kola úprav v ceně.

 

Subjektivita. Pokud jsou splněné objektivní parametry zadání a cítíte v projektu jiné nedostatky (např. výstup se pocitově „“nelíbí““), upravíme tyto vady v rozsahu do 1 hodiny práce zdarma. Vše ostatní může být upraveno ve sjednané sazbě jako vícepráce. Předpokládaný rozsah tohoto typu víceprací si s vámi dopředu odsouhlasíme.

 

 

 

POTŘEBUJI PRAVIDELNOU SPOLUPRÁCI.

Olalá. Tak to jste na správné adrese! Není nic efektivnějšího a pro obě strany výhodnějšího než dlouhodobý vztah. Domluvíme se na podmínkách spolupráce, dostupnosti a formě odměny, která může být počítána dle času, kusů nebo paušálně např. za určitý rozsah práce za měsíc. To vše zabalíme do rámcové smlouvy a hurá na to!

 

 

 

JAK DOSTANU VÝSTUPY?

Po odsouhlasení finálních náhledů a po zaplacení faktury, dostanete odkaz na zabezpečenou cloudovou složku. Privátní složku vám můžeme nasdílet už v průběhu realizace Vašeho projektu. Nejčastěji dostanete grafiku v .JPEG, .PNG nebo .PDF. Pokud si to užití vyžaduje, dodáváme na vyžádání .AI nebo .PSD.

 

 

 

PORADÍM SI S APLIKACÍ GRAFIKY SVÉPOMOCÍ?

Pokud to projekt dovolí, rádi pro vás připravíme šablony, které můžete používat bez pomoci dalších grafiků. Manuál jak výstupy užít a hlavně jak je neužívat si můžete doobjednat také. Je pro nás běžné provést na vyžádání i audit aplikace grafiky nebo vytvořené vizuální identity do vaší komunikace, produktů, uvedení do tisku. Případně zkonzultujeme záhodné úpravy s vámi, vaším grafikem nebo vaší tiskárnou.

 

 

 

JE TŘEBA SMLOUVA?

Ne vždy. Snažíme se omezit papírování a právníky pro obě strany, jak to jen jde. Stačí podepsat jednoduchý, přehledný jednostránkový zakázkový list, který definuje rozsah, užití (včetně licence), dodání a cenu. Smlouvu požadujeme u projektů s vyšším rozpočtem (většinou nad 100.000 Kč). U projektů, kde je třeba vyspecifikovat podmínky spolupráce nebo licenci. Nebo pokud na tom trvá sám klient.

 

 

 

 

 Pokud jste dočetli až sem, díky! Jste dobře připraveni se s námi vydat za dobrodružstvím nového projektu. Neváhejte se nám ozvat! Váš první styčný důstojník bude viktor@artblock.cz.