Zadávání kreativních projektů

Ve videu se dozvíte, co je to kreativní brief nebo moodboard, jak připravit zadání a jak efektivně dávat zpětnou vazbu. Zkrátka vše o tom, jak zadat kreativní projekt, abyste se dostali do cíle snadno, bez slepých uliček a neutráceli zbytečně peníze a svůj drahocený čas.

Jak zadat kreativní projekt a proč je to tak zásadní pro úspěch projektu.

Ať už se jedná o vytvoření loga nebo identity značky, kreativu pro sociální sítě, grafiku vaší prezentace, ilustrace do tiskovin či větší úkol, jako třeba animované vysvětlovací video, každá firma nebo klient někdy potřebuje zadat kreativní projekt.

Aby vše šlo jako po másle, je potřeba dobře sestavit kreativní zadání nebo, jak mi tomu říkáme, kreativní brief. A k čemu takový kreativní brief slouží? Zadavatelům, tedy vám, šetří čas a peníze. Nám, tvůrcům vašeho projektu, šetří především nervy.

Ať už zadáváte jednoduchou zakázku nebo složitý projekt, měli byste dodržovat některé principy, které pomůžou předejít někonečným kolům úprav.

 

Takto se dájí obejít situace, které jsou pro obě strany zbytečně stresující a ve kterých i vám i tvůrcům tečou nervy, potažmo i peníze za více výkonáné práce. Dobře sestavený kreativní brief sjednocuje představy obou stran, eliminuje slepé uličky, pomáhá vyhnout se rizikům a tím, celý tvůrčí proces zrychluje.

 

Většinou se problém skrývá v tom, že práce od začátku není správně definovaná. Přesněji tam často chybí sjednocená představa o finálním výsledku.

 

Tak jak na to?

Přístup ve kterém nám necháváte kompletní kreativní volnost často tak nedopadá. Taková svoboda zní výborně, ale je to spíš cesta do pekel, přesněji cesta k uvědomění si, že si klient ten výsledek představoval úplně jinak.
Takhle nějak vypadá kreativní proces bez zadání. Zkrátka tvůrce prozkoumává, nabízí řešení a často naráží na zpětnou vazbu zadavatele, že to není ono.

Naopak takhle to může vypadat s kreativním briefem. Ten vymezuje mantinely, eliminuje tak slepé uličky a tím určuje směr k požadovanému cíli.

OBSAH KREATIVNÍHO BRIEFU

Pojďme si říct, co vše má kreativní brief obsahovat.

 

Zaprvé to je popis očekávání a výstupu, definice toho, co má být vytvořeno a do kdy.

Pak sestavíme inspirace v podobě tzv. moodboardu, což je vlastně kolekce referenčních obrazových ukázek grafiky, typů fotografií, barev, fontů, a v případě našeho studia, také třeba i stylů kresby či animace, od kterých se tvůrce odpíchne.

 

Moodboard by měl především dobře uchopit celkový feeling projektu, kterého chceme spolu dosáhnout.

Třetí jsou pak technické parametry projektu. Např. zda má být výstup dodaný v dále upravovatelných datech, nebo v jakých formátech, souborech popř. barevném prostoru má vše být dodané. Bude to rastr nebo vektor?

 

A co je to vlastně rastr nebo vektor? Na to mrkneme jindy!

 

Jakou by měl mít kreativní brief formu? U nás ve studiu nejradši tvoříme nějaký dokument s textem a obrázky, který sestavujeme na základě rozhovoru nebo dotazníku.

 

 

A kdo ho má vytvořit? Tvůrce nebo zadavatel?

Rozhodně oba dohromady. Někdy možná odvede tvůrce více práce v té své exprtíze a skrz návrhy řešení. Ovšem vstupy musejí vždy přijít od zadavatele. Ten taky hodnotí, zda bylo zadání dobře pochopené a zda kreativní brief zachycuje výstupy, jaké jsou třeba.

 

Takže úvodní podklady a sumář toho, co se má dělat a do kdy to má být hotové, musí přijít ze strany klienta. Jestli to pošlete formou e-mailu a připojených obrázků nebo v textovém soubouru, to je celkem jedno.

 

„Chci to cool, chci to fresh… chci to prémiový!“… Jasně a co to znamená „prémiový“? Je to minimalistický čistý design jako má Apple a nebo se jedná o zlaté písmo na tmavém pozadí?…. Vždycky je třeba sjednotit si mezi sebou termíny. Ať už tvůrce užije žargon nebo jiné technické výrazy, kterým jako zadavatel nerozumíte a nebo jsou vágní, spíše pocitově zabarvené. Takže když takováto slova v konverzaci s klientem padnou, hned zpozorníme. Taková slova můžou v naších hlavách znamenat něco úplně jiného než v té klienta.

 

Ale ani kreativní brief by se neměl brát dogmaticky do posledního puntíku. Někdy je zkrátka třeba směr projektu upravit a být trochu flexibilní, aby se projekt dotáhnul do požadovaného cíle. Pokud se ale během práce zadání promění znatelně, vždy by se na tom obě strany měly dohodnout. A buďte připravení, že když začnete přidávat nějaké nápady a dodatky, které po odsouhlasení zadání a kalkulace přicházejí jako něco navíc…. budete si muset připlatit za více práce.

Případná problematická místa nebo další otázky, které může tvůrce mít, se dají anticipovat. Třeba jim budou chybět nějaké podklady. Příkladem je situace, ve které často musíme do grafiky zapracovat klientovy firemní barvy. Tak je dobré, když se tyto barvy připraví dopředu, a už máte něco, co k briefu připojit!

 

Toto se týka i obecného kontextu. Tvůrce by měl mít, co nejvíc široký přehled informací týkajících se projektu. Často můžou pomoci vytvořit přesnější představu i informace, které se vám zprvu můžou zdát irelevantní.
Zda si při příštím zadávání kreativní práce budete kreativní brief vytvářet sami nebo to udělá tvůrce za vás, není tak důležité. Nikdy byste ale bez konzultace s tvůrcem neměli začínat práci tohoto typu. Požadujte jeho sestavení i v textové podobě. Zvláště, pokud pracujete s daným tvůrcem nebo týmem poprvé a nebo když je projekt více komplexní.

 

Nemusí to být nijak složitý dokument, ale my si vždy chceme před zahájením práce potvrdit, že to, co jsme od vás, od klienta, slyšeli při rozhovoru, si také překládáme správně ve svých hlavách. Oveřujeme si zda není třeba něco doplnit či upravit. Vždy double check!

ZÁVĚR

V ideálním světě by to s dobrým kreativním briefem bylo vždy rychlé a perfektní. Tak to ale nechodí. Kreativní tvorba nikdy není přímočará a je běžné, že se někdy pivotuje, že se iteruje a často upravuje.

Kreativní brief šetří čas, peníze a nervy!

Myslete na to, až příště budete zadávat kreativní práci!

 

 

Potřebujete pomoci s kreativním projektem? Ozvěte se nám!

 

INFO@ARTBLOCK.CZ